קפוץ לתוכן


[מידע] הלכה היומית ,הוכח תוכיח את עמיתיך


2 תגובות לנושא זה

#1 yinds

    משתמש מתחיל

  • רשומים
  • דרגותדרגות
  • 196 הודעות

תאריך פרסום 02 מאי 2010 - 03:51 PM

אדם מישראל הרואה את חבירו חוטא באיזה דבר, חייב מן הדין להוכיחו ולהעיר לו על מעשיו. אולם צריך שיזהר לומר דבריו בצורה שיש תקוה שיתקבלו על דעתו של חבירו, שאם לא כן, הרי הוא מפסיד את עיקר התועלת שבהוכחת חבירו. שכן ציותה אותנו התורה, "הוכח תוכיח את עמיתך, ולא תשא עליו חטא". כלומר, שיוכיח אדם את חבירו כאשר הוא יודע בו שעובר על איזה דבר מדברי התורה.


ועיקר הטעם שציותנו התורה על מצות התוכחה, הוא בכדי שיפרוש החוטא מחטאו, ויחזור בתשובה על מעשיו. הלכך, כשרואה אדם את חבירו מזלזל באיזה ענין, וכגון שהוא פוקח עיניו בתפילת העמידה, שהוא דבר אסור, אינו צריך מיד לבא לפניו ולגעור בו בנזיפה על מעשיו. אלא זמן מה אחר כך, יגש אליו, ויאמר לו בתום לב, כי רק כעת ראה בדברי הפוסקים את חומרת הענין שאסור לאדם לפקוח עיניו בשעת התפילה, ותראה גם אתה את דבריהם. ואז, יש תקוה טובה שחבירו ילמד ממנו, ויקבל את דבריו, שכן המוכיח לא פגע בו כלל ועיקר, ורק לטובה נתכוין.


נאמר בספר משלי, "אל תוכח לץ פן ישנאך, הוכח לחכם ויאהבך". ופירוש הדברים, כי מי שהוא מתלוצץ מדברי התורה, אין טעם להוכיחו כלל בשום ענין, שהרי מתוך התוכחה יצא קלקול גדול יותר, שידבר סרה במוכיח ובדבריו. מה שאין כן כאשר מוכיח אדם את חבירו שהוא חכם, הרי החכם יבין מיד כי חבירו אינו חורש עליו רעה, אלא אדרבא, את טובתו הוא דורש, ויקבל את דבריו בסבר פנים יפות.


ובלאו הכי אמרו בתנא דבי אליהו, כי במה שאמרה תורה הוכח תוכיח את "עמיתך", באה למעט התורה את מי שאינו בכלל "עמיתך". ומי הוא זה אשר אינו בכלל "עמיתך", אלה הליצנים, והכסילים והרשעים, שאין חיוב להוכיחם כלל. וכמו שנאמר גם "באזני כסיל אל תדבר". שהכסיל מרוב כסילותו הוא עיקש בדעתו, ואינו מוכן לקבל את האמת ממי שאמרה, כי אין לו פתיחות כלל לשמוע את חבירו, ואינו פוקח עיניו לראות, אולי חבירו צודק יותר בדבריו. וכמה מגדולי הפוסקים כתבו בפירוש, שאדם מישראל שהוא רשע ממש, והולך בדרך רעה במזיד בשאט נפש, אין להוכיחו כלל, שאינו בכלל "עמית" שצותה התורה להוכיחו. וכן פסק המשנה ברורה (ר"ס תר"ח), ועוד. (עיין יביע אומר ח"ב או"ח סט"ו).
ומכח הדברים הנ"ל, מבואר כי אין טעם כלל לזעוק בקריאות כל שהן כלפי מחללי שבת בפרהסיא, הנוסעים במכוניתם בשבת, שהרי בקריאות "שבת! שבת!" כנגדם לא מתקיימת מצות תוכחה, אם מפני שאינם מבינים כלל את דברי הזועק, ואם מפני שחונכו בדרך לא טובה, ועל כן לא השכילו להבין את חומרת הדבר של חילול שבת. וכל שכן אם הם אנשים יודעי תורה, ואף על פי כן הם מרשיעים ונוסעים בשבת, שבודאי אין חיוב כלל להוכיחם. והרי זה כמבואר. ומכ מקום יש אופנים שיש למחות בהם, כפי שיבואר עוד בהמשך.

#2 e_k2010

    משתמש כבוד ובעלים לשעבר

  • משתמש כבוד
  • דרגותדרגותדרגותדרגותדרגות
  • 2,120 הודעות

תאריך פרסום 02 מאי 2010 - 03:53 PM

תודה רבה
אבל זה לא הגיוני שאסור לפתוח עניים בתפילת עמידה אם בן אדם רוצה לקרוא מהסידור?
טבו בכל קמרה תמשיך כך עליתה לרמת ניהול פורום יהדות וקבלה
מי שרוצה לעשות קצת כסף מלחיצת פרסומות מהאימייל
הירשמו לאתר הזה:
http://www.purecash.co.il/index.aspx?ref=22231
[size="3"][b][color="#0000FF"]תאשרו את החשבון שלכם באימייל וזה יתחיל לשלוח לכם אימיילים עם פרסומות
וגם על כל אדם שתפנו עם הכתובת שלכם תקבלו שקל ,כמו שאני מרוויח על הפניה שלכם


#3 gilcohen

    ~בעלים בסתר~

  • מנכ"ל
  • דרגותדרגותדרגותדרגותדרגותדרגות
  • 3,393 הודעות
  • מין:זכר

תאריך פרסום 02 מאי 2010 - 04:02 PM

חח אני לא זוכר כל כך אבל בהלכה רשום או לקרוא מהסידור את כל תפילת עמידה או לקרוא את כל תפילת עמידה בעניים עצמות

כי אם לא קוראים מהסידור ועם עיניים פתוחות אז לא זוכר.. חח [שחכתי ] המורה שלנו אמר לנו שנה שעברה

פשוט זה לא טוב בעיניים פתוחות ולא מהסידור בטח לזה הוא התכוון



99.9% מהפורום לא קראו את החוקים כאשר הצטרפו לפורום אם גם אתם לא קראתם, הוסיפו משפט זה לחתימתכם.

ידוע באינטרנט - saske,gilcohen456.

3> Yuno

תמונה מפורסמת

האתר של הקבוצה!

>>>CraZy-Sub<<<

תמונה מפורסמת